Zakladi Črni graben
Začetki kolektivne blagovne in storitvene znamke »Zakladi Črni graben« segajo že v leto 1999, z izdelavo projekta »Pospeševanje organizirane prodaje kmetijskih proizvodov in razvoj blagovne znamke Črnega grabna«. Osnovna ideja je bila, da je lahko hrana s teh sončnih bregov, ki jih ne zastrupljajo tovarne, bistveno kvalitetnejša kot tista, ki jo ponujajo trgovci.
Razvoj produktov in širjenje ponudbe je gonilo gospodarskega napredka, zato je Občina Lukovica kot osnovo pri razvoju znamke zajela znano in uveljavljeno gostinsko ponudbo, ki privablja ljudi doma in iz tujine. Ker se kupna moč potrošnikov povečuje, so njihova pričakovanja glede kvalitete in dodatnih storitev čedalje večja. Z razvojem produktov, vezanih na lokalne (kmečke) dobrote in turistične spominke, lahko dosežemo večjo prepoznavnost in usmerjanje tako materialnih kot tudi človeških in finančnih virov v dobičkonosni smeri.
V projektu je poudarjen tudi pomen blagovne znamke: »Potrošnik se v poplavi informacij in izdelkov lahko dobesedno izgubi in prav blagovne znamke mu pomagajo pri izbiri. Blagovne znamke pomenijo določeno kakovost in tako potrošniku prihranijo čas pri izbiranju informacij. Za proizvajalca pomeni blagovna znamka možnost, da med mnogimi izdelki lahko izpostavi svoj izdelek in da se potrošniki izdelka spomnijo.« Tako je blagovna znamka kot napotilo, garancija, s katero se želi doseči tudi razlikovanje med izdelki v skupini, prepoznavanje in še posebej poudarjanje kvalitete zaradi geografskega porekla.
IME PONAZARJA GEOGRAFSKO POREKLO
Ime kolektivne blagovne in storitvene znamke »Zakladi Črni graben« ponazarja geografsko poreklo (območje občine Lukovica, ki jo v pretežni meri predstavlja dolina Črnega grabna) in kvaliteto (zaklad). Zaklad predstavlja najvišjo vrednoto v različnih, tudi nematerialnih smislih. Izhaja lahko tudi iz legende, ko so prebivalci tega območja iskali zakopane zaklade. Pri tem niso našli zlatnikov, vendar so z delom svojih rok ustvarili nove zaklade. Prav tako sledi imenu tudi grafična podoba znamke, na kateri so simbolno prikazani:
- hrib – dolina – hrib: značilnost območja;
- drevo: simbol rasti, zdravja;
- lipa: drevo življenja Slovencev; predstava o velikem duhu, ki daje vsemu rast in življenje;
- zlatnik: simbol kvalitete, vrednote, vrednosti;
- zelena barva: pridelano v čistem naravnem okolju; izdelano iz naravnih materialov.
Blagovna in storitvena znamka tako ponazarja geografske in naravne značilnosti okolja, kjer bodo nastajali pridelki.
Občina Lukovica je v sodelovanju z lokalno Kmetijsko svetovalno službo pri KGZS – Zavod Ljubljana ter na pobudo Gostinskega podjetja Trojane d.o.o., v letu 2002 registrirala kolektivno blagovno in storitveno znamko »Zakladi Črni graben«. V obdobju 2002-2007 je bilo na pobudo te svetovalne službe izvedenih nekaj promocij znamke. Navdušenje zlasti čebelarjev je bila močna spodbuda za razmišljanje o možnostih znamke, ki je terensko kmetijsko svetovalko pri KGZS – Zavod Ljubljana, Pavlo Pirnat, pripeljala do razpisa Lokalne akcijske skupine (LAS) Srce Slovenije, na katerega je zavod kot nosilec prijavil projekt »Zakladi ČRNI GRABEN«, Občina Lukovica pa je bila, kot nosilec že registrirane znamke, partner v projektu. Z odobritvijo projekta na razpisu LAS Srce Slovenije so se jeseni 2008 intenzivno začeli postopki za oživitev znamke.
Znamka je bila prvotno tako registrirana za šest razredov nicejske klasifikacije blaga in storitev, med katerimi obstoječi uporabniki znamke ponujajo predvsem:
med in drugi izdelki iz medu,
moka in izdelki iz žitaric,
meso in mesni izdelki,
mleko in mlečni izdelki,
sadje in zelenjava (sveže in predelano),
naravne rastline in sveže cvetje,
sadike in semena,
brezalkoholne in alkoholne pijače,
gostinske in turistične usluge.
Občina Lukovica je na podlagi izkazanega interesa društev in posameznikov v letu 2013 znamko registrirala tudi za rokodelske izdelke, izdelke domače obrti in spominke.
Znamka kot taka predstavlja odskočno desko vsem obstoječim in potencialnim uporabnikom za promocijo in večjo prepoznavnost v širšem slovenskem prostoru, ne samo območja občine Lukovica, ampak tudi za promocijo svojega blaga in storitev.
Kdo je lahko uporabnik kolektivne znamke ZČG?
Pravico do pridobitve in uporabe znamke imajo fizične in pravne osebe s sedežem na območju občine Lukovica, ki izpolnjujejo naslednje pogoje ((Ur. vestnik Občine Lukovica, št. 6/2009):
- da so nosilci dejavnosti vpisani v ustrezni register dejavnosti,
- da so storitve in blago, navedeni v 5. členu tega pravilnika, ustrezne kakovosti v skladu z veljavno zakonodajo s področja kmetijstva, gostinstva in storitev,
- da nosilci dejavnosti zagotavljajo varnost, odgovornost, sledljivost, preglednost blaga in storitev, izvajajo nujne ukrepe za preprečevanje nevarnosti z nadzorom pristojnih služb za zagotavljanje varnosti potrošnika v skladu z veljavno zakonodajo,
- da so uporabniki znamke na trgu blaga in storitev dolžni le-te označevati v skladu s Pravilnikom o splošnem označevanju predpakiranih živil (Ur. list RS, št. 50/04, 43/05, 64/05 - popravek, 83/05, 115/05, 118/07) in Pravilnikom o splošnem označevanju živil, ki niso predpakirana (Ur. list RS, št. 28/04, 10/05, 57/05, 115/06).
Pravico do pridobitve in uporabe znamke imajo tudi druge fizične in pravne osebe, ki nimajo sedeža na območju občine Lukovica, pod pogojem, da se znamka uporablja samo za blago, pridelano na območju občine Lukovica, hkrati izpolnjujejo ostale pogoje iz prvega odstavka 9. člena Pravilnika o pogojih podeljevanja pravice do uporabe kolektivne blagovne in storitvene znamke »Zakladi ČRNI GRABEN« (Ur. vestnik Občine Lukovica, št. 6/2009).