Problematika motornih vozil v naravnem okolju
Občinska uprava je vezano na naslov prejela že prenekateri klic in elektronsko sporočilo, zato je prav, da o temi, ki (raz)buri ljudi in povzroča (tudi) nesramno, arogantno obnašanje posameznikov na terenu, zapišemo nekaj besed.
Način življenja, spremembe in izzivi z njim ter v preteklem letu aktualna zdravstvena tegoba, ki nas žal še vedno spremlja, je povzročila in vplivala na številčnejši in pogostejši odmik ljudi v gozd, ki sicer predstavljajo območje miru, sprostitve, oddiha, zaloge kisika, prostor kjer naj bi si človek nabral nove energije, si zbistril misli ter mnogih drugih pozitivnih učinkov. S številčnejšim obiskom se je povečal pritisk na naravno okolje na vseh ravneh (uhojenost poti, degradacija tal, poškodbe podrastja, hrup, ...) tako na rastlinstvo kot živalstvo. Zato je toliko bolj pomembno, da z njim ravnamo spoštljivo, neinvazivno in s čim manj odtisa. Poizkušamo torej, da gozd zapuščamo v takšni obliki, kakršn je bil ob našem prihodu ali celo boljšem (poberemo smeti, če jih vidimo). Življenje v njem občudujemo od daleč, tiho in nemoteče do živalskega sveta ali brez poškodovanja rastlinskega sveta. Ko pa svet gozda pričnemo videti kot prostor kjer bi se želeli športno rekreirati, moramo biti ob tem še toliko bolj uvidevni, premišljeni in odgovorni. Sledeča tema razdvaja ljudi na dva pola, med tiste, ki goreče zagovarjajo, da motorna vozila v gozdu nimajo kaj početi, do tistih, ki se zagovarjajo z besedami, da območij, kjer bi to sicer počeli ni.
V gozdu se moramo obnašati prostoru primerno - kako točno si lahko preberete tu: https://www.gozd-les.com/obisk-gozda/gozdni-bonton.

Foto: Tomi Lombar
Razmah vožnje z motornimi vozili v naravnem okolju je bil zaznan že v devetdesetih letih, zato je bila vožnja z vozili v naravnem okolju urejena že leta 1995 in sicer z Uredbo o prepovedi vožnje z vozili v naravnem okolju (Uradni list RS, št. 16/95, 28/95 in 35/01). Zaradi pomembnosti problematike pa je bila z novelo ZON (ZON-C) leta 2014 ureditev vožnje z motornimi vozili in s kolesi dvignjena z nivoja podzakonskega akta na nivo zakona in je torej od tedaj tudi zakonsko regulirana (Predlgam.vladi.si - MOP).
Navedba zakona je po neuradnem čistopisu na Zakonodaja.com v
(1)V naravnem okolju je prepovedano voziti, ustaviti, parkirati ali organizirati vožnje z vozili na motorni ali drug lasten pogon vozila.
(2)Vozila na motorni ali drug lasten pogon vozila iz prejšnjega odstavka so vsa motorna vozila, kolesa s pomožnim motorjem in druga prevozna sredstva, ki omogočajo gibanje, hitrejše od hoje pešca, z močjo lastnega motorja ali z močjo drugega lastnega pogona vozila (v nadaljnjem besedilu: vozila na motorni pogon).
(3)Naravno okolje iz prvega odstavka tega člena obsega živo in neživo naravo nekega območja, ki ga ni ustvaril človek, nanj pa vpliva, ga oblikuje in uporablja. To so vsa območja izven:
- naselij;
- javnih in nekategoriziranih cest, ki se uporabljajo za javni cestni promet, v skladu s predpisi, ki urejajo ceste, ter drugih prometnih površin, ki so namenjene za vožnjo, ustavljanje in parkiranje v skladu s predpisi, ki urejajo ceste in varnost cestnega prometa;
- gozdnih cest v skladu s predpisi, ki urejajo gozdove;
- območij, ki so s prostorskimi akti določena kot površine za rekreacijo in šport in namenjena tudi vožnji z vozili na motorni pogon v skladu s predpisi, ki urejajo prostor;
- omrežij gospodarske javne infrastrukture in
- območij rudarskih operacij, ki so določena v skladu s predpisi, ki urejajo prostor in rudarstvo.
(4)Ne glede na določbo prvega odstavka tega člena je dovoljena ustavitev ali parkiranje vozil na motorni pogon v pasu petih metrov izven vozišča, če je ustavljanje ali parkiranje v skladu s predpisi, ki urejajo cestni promet, in če temu ne nasprotuje lastnik zemljišča, ter na območju, ki je namenjeno za začasno parkiranje za namene javnih shodov in javnih prireditev, organiziranih v skladu z zakonom, ki ureja javna zbiranja, pri čemer to območje šteje za prireditveni prostor.
(5)Določbe prvega odstavka tega člena se ne uporabljajo pri:
1. službenih vožnjah za opravljanje občinske redarske službe, javne gozdarske, kulturovarstvene, naravovarstvene, zdravstvene, reševalne in veterinarske službe, lovskočuvajske in ribiškočuvajske službe, inšpekcijskega nadzora, nalog obrambe, zaščite in reševanja, nalog policije, gorskih in jamskih reševalcev ter gasilcev, nalog neposrednega nadzora v naravi in pri delu preiskovalnih sodnikov in državnih tožilcev;
2. gospodarjenju z gozdovi in upravljanju z divjadjo in ribami;
3. opravljanju kmetijskih del;
4. opravljanju čebelarskih del;
5. opravljanju geodetskih del;
6. opravljanju geoloških del;
7. opravljanju znanstveno-raziskovalnih del;
8. odkrivanju in raziskovanju podzemnih jam;
9. urejanju vodotokov in hudourniških območij;
10. vzdrževanju in gradnji infrastrukturnih objektov;
11. zaščiti, reševanju in pomoči ob naravnih in drugih nesrečah;
12. izvajanju nalog Slovenske vojske;
13. pripravi in vzdrževanju vseh vrst smučarskih prog na zasneženi površini ter pri izvajanju nadzora na smučiščih.
(6)Ne glede na prejšnji odstavek je treba pri opravljanju dejavnosti iz prejšnjega odstavka, razen v primeru iz 11. in 12. točke prejšnjega odstavka, ravnati v skladu s prvim odstavkom tega člena , če je kraj dogodka oziroma območje opravljanja dejavnosti ali posega v primerljivem času dostopen po javnih cestah in nekategoriziranih cestah, ki se uporabljajo za javni cestni promet.
(7)Če v primeru iz prejšnjega odstavka dostop do kraja dogodka oziroma območja opravljanja dejavnosti ali posega ni mogoč po javnih cestah in nekategoriziranih cestah, ki se uporabljajo za javni cestni promet, je treba za dostop uporabiti nekategorizirane ceste, ki se ne uporabljajo za javni cestni promet.
Uradni list RS, št. 96/2004 z dne 30. 8. 2004: 28.b člen ZON
Članek z enako vsebino, kjer je situacija glede vožnje z vozili v naravnem okolju jasno obrazložena, je tudi na strani AMZS in si ga lahko preberete s klikom na https://www.amzs.si/motorevija/mobilnost/promet/2020-04-22-prepoved-voznja-z-motornimi-vozili-v-naravnem-okolju.
Ali poslušate v radio oddaji RTV SLO https://radioprvi.rtvslo.si/2020/08/voznja-v-naravnem-okolju-je-prepovedana/.


Foto:štirikolesniki.info Foto: educaplay
Glede na polemiko vsebine lahko razberemo, da je predvsem pomembno, da vsak posameznik prične s spremembo ali nadaljuje z zglednim obnašanjem pri sebi. Da razmišlja o svojem početju in je zanj odgovoren. Da počenja dobro sebi, hkrati pa ne slabo drugim. Osebno kulturo z zgledom prenašamo naprej, zato je pomembno na kakšnem nivoju le-ta je. Z visokim nivojem osebne kulture lahko omogočimo kvalitetenejše življenje vsem udeležencem gozda. Ne pozabimo, da smo mi le obiskovalci gozda, druga bitja in sistemi pa ustvarjajo njegovo vsebino, ki je hkrati njihov edini dom.
Občinska uprava
Viri:
https://predlagam.vladi.si/predlog/11563
https://zakonodaja.com/zakon/zon/28b-clen-voznja-z-vozili-na-motorni-ali-drug-lasten-pogon-vozila-v-naravnem-okolju